KUNST VAN LOUIS BREDIE

Over Louis Bredie

Na zijn actieve loopbaan als achtereenvolgens onderwijzer, directeur mavo en conrector mavo aan het Adelbert College, is hij zich toe gaan leggen op schilderen.


Passie

Sinds 1980 is schilderen voor hem meer geworden dan een hobby, een professie, of wel passie: ja, een manier van leven.

Na een leven lang onderwijs lokte een opleiding aan een kunstacademie niet erg.

Daarom stelde hij zich achtereenvolgens onder de hoede van bekende academisch gevormde kunstenaars: Nel Pot, Theodora Plas, Ben Stolk en Betty van Mill. Hij is lid van Amateurspalet in Rijswijk en lid geweest van Ars Aemulae in Leiden.

Aanleg

Al heel snel werd zijn artistieke aanleg opgemerkt bij deelname aan een landelijke wedstrijd in 1983.

De opdracht luidde: "Wie kan 't beste een 17-eeuws schilderij kopiëren?"

Louis koos  het schilderij "De Moeder van Rembrandt" geschilderd door Gerard Dou.

Zijn werk werd uit 1600 inzendingen door een jury van prominenten als Carel Willink, zijn echtgenote Sylvia Quel, hoofdrestaurateur van het Rijksmuseum Luitsen Kuijper en galeriehouder Herman Krikhaar met vijftig anderen geselecteerd voor een tentoonstelling.

Deze tentoonstelling is op veel plaatsen in ons land te bezichtigen geweest

Exposities

Zijn werken zijn op diverse plaatsen geëxposeerd. De Briketterie - Helmond; De Waag - Leiden; De Rustende Jager - Bergen (NH); De Hofboerderij - Wateringen; Restaurant De Eenhoorn - Woerden; ‘t Schakelpunt - Den Haag; Kasteel de Zwaluwenburg - Elburg; Tollens Museum - Rijswijk; Hotel Bloemink - Apeldoorn; Huize Willibrord - Wassenaar; Kasteel Lauswolt - Beesterzwaag; Kasteel Erenstein - Kerkrade: Messiaskerk - Wassenaar.


Wereldwijd

Inmiddels zijn zijn werken in Italië, Spanje, Frankrijk en de Verenigde Staten beland.


Olieverf

Louis Bredie gebruikt meerdere technieken, zoals pastel, conté en aquarel, maar olieverf heeft zijn voorkeur.


Rust en eenvoud

De eerste schilderijen van Louis dateren uit begin jaren 70 van de vorige eeuw, ze stralen rust en eenvoud uit en zijn helder in licht en compositie. Wat volgt is een zoektocht naar de mogelijkheden in kleur en vorm. Klassieke stillevenstudies om te leren over compositie, lichtval en kleurmenging.


Kleurgebruik

Later werk wordt gekenmerkt door een expressiever kleurgebruik, een rake penseelstreek en gewaagdere composities. Louis heeft de werkwijze van o.a. Monet, Morandi en Verweij proberen te doorgronden door op oud-academische wijze schilderijen van de door hem bewonderde meesters te kopiëren. Hij waagde zich aan uitstapjes naar een symbolisch-abstracte stijl om gevoelens en emoties weer te geven.


Verhaal

Een van de eerste schilderijen die Louis me liet zien, was getiteld ‘Gevangen’. Uit zijn verhaal bij dit schilderij bleek al dat schilderen voor hem meer was dan een leuke prent maken. Het is een zoektocht naar de juiste expressie en de diepere betekenis.


In opdracht

Een apart hoofdstuk zijn de schilderijen in opdracht, waar een gebeurtenis of een herinnering in beeld gebracht moet worden. Deze werkstukken getuigen van grote betrokkenheid en inlevingsvermogen, zichtbaar in de schilderijen, maar zeker ook als hij uitleg geeft bij zijn werk: eens een schoolmeester, altijd een schoolmeester. Louis vertelt graag over zijn schilderijen.


Eenvoud

In zijn recent werk valt op dat de eenvoud in kleur en compositie terugkeert. Dezelfde helderheid als werken uit de jaren 70, maar gerijpter en met een meer eigen signatuur.


[de tekst is ontleend aan het voorwoord van Ben Stolk in ‘Kijken naar Stilte 3’, de jubileumuitgave ter gelegenheid van de 80e verjaardag van Louis Bredie]


(placeholder)

Contact

E  louis1bredie@gmail.com

T  070-5121142

(placeholder)